tisdag 9 mars 2010

Husans tovade tofflor

Nu ska jag väll äntligen få ut beskrivningen på mina toffler. Ni är flera som frågat efter det. Tyvärr så stickar jag efter hur jag vill att den ska se ut. Inte efter mönster. Det är jag värdelös på. Så jag uppger mönstret på mitt vis. Undrar ni något så fråga på bara så hjälper jag er att klura ut problemet.

Lägg upp 5 maskor.
Sticka en kil i 10 cm.
Sista cm ska det vara 9 maskor på stickan.
Öka 17 maskor på ena sidan o 18 på den andra.
Sticka slät stickning i 15 cm.

Ta över på strumpstickor. 11 Maskor på var sticka.

Sticka slätstickning i 7 cm.
Maska av 1 maska på var sticka. Jag brukar maska av på nästsista maskan på 1 o 3:e stickan och sedan maska 2 på sticka 2 o 4. Blir en fin "raggsockstå" på den då.
Sticka 1 varv med avmaskning o sedan 1 varv helt slätstickning. Gör så i 3 omgångar.
Maska sedan av 2 maskor på var sticka. Där gör jag samma sak. Maskar av i slutet på sticka 1 o 3 och i början på sticka 2 o 4. Varva med 1 varv slätstickning.
Maska av o dra igenom tråden o knyt till. Brukar sy lite extra i tån för att det ska hålla mer.

Jag stickar tofflerna i 2 trådigt ullgarn, dubbeltråd. Alltså blir det 4 trådigt. Använder 5½ stickor.


Sedan syr jag ihop tofflan där bak.



In i tvättmaskinen i minst 60 grader. Gärna med förtvätt. Tova dem gärna i tvättpåse då det bildas en massa ludd.



Sätt dem blöta på foten o forma dem. Låt de gärna sitta en stund. När de är helt torra så broderar jag lite på dem.
Jag har även på formgummi som halkskydd. (Finns att köpa i de flesta garnaffärer) Det stryks på i flera lager. Dock ej under hela foten, då tofflan blir kall i sulan. Jag brukar dra en rand över tårna o en över hälen.
FÄRDIGA
Skulle de bli lite för små så tvätta dem en gång till o dra dem på foten blöta. Om den blir för stor så tvättar du den en gång till i varmare temperatur.
Dessa går att tvätta i maskinen på låg värme. Men jag handtvättar mina.
Om någon kan göra om mitt mönster till ett sådant proffsigt med förkortningar så vore jag jätteglad.
Hör gärna av er om ni undrar något. Lycka till.
Husan

2 kommentarer:

  1. Oj så mycket jobb! Med tanke på att jag haft en tröja liggandes i typ 25 år utan att få de sista centimetrarna på ärmarna färdigt ska jag nog inte ge mig på att tillverka egna tofflor! :D

    SvaraRadera
  2. Jag tror att man också kan tova sådana tofflor och att man inte behöver sticka. Inte för att klaga eller något utan tänkte att de kan faktiskt gå mycket snabbare än att sticka först och speciellt om man inte är så kunnig i det. Frågar nämligen min mamma nu som har hållt på med tovning och allt möjligt sen hon var 5 år :)

    Väldigt fina! :)

    SvaraRadera