måndag 8 mars 2010

Lite böcker jag läst de senaste dagarna.



En dag hittas den gamla Haldis Horn brutalt mördad på trappan till sin gård långt inne i skogen. Den som finner henne är en tolvårig barnhemspojke, och han kan också berätta att han sett Errki Johrma i närheten. Errki, bygdens svartklädda, långhåriga psykfall.

Kommissarie Konrad Sejer börjar arbeta med fallet, men redan nästa dag får han ett nytt brott att ta tag i. En bank har blivit rånad och videokameran avslöjar att rånaren har tagit en gisslan Errki Johrma! En mardrömslik jakt på rånaren och den misstänkte mördaren tar sin början.

Den som fruktar vargen är en tät och intensivt spännande berättelse, om möjligt ännu bättre än hennes två tidigare böcker. Både Evas öga och Se dig inte om! har blivit flerfaldigt belönade.







Denna bok var ännu mer rörig än den förra av Karin Fossum. Hade lite svårt att hänga med i nutid, dåtid o framtid. Tyckte ändå att det var en bra handling o läser vidare av hennes böcker. Kanske inte direkt nu, då det blir lite för mycket med röriga böcker.





Så jag läste den här:







Elva minuter bygger på en sann historia och berättar om Maria, en ung och vacker kvinna från en bergsby i Brasilien. Hennes första möte med kärleken slutar olyckligt och hon övertygar sig själv om att hon aldrig vill älska någon igen. Ödet för henne till Genève, där hon drömmer om rikedom och berömmelse, men slutar som prostituerad.

Med sin enkla bakgrund och lilla livserfarenhet har Maria inte mycket att sätta emot i detta hårda möte med verkligheten. Hon drivs ständigt längre bort från drömmen om kärlek och tillbringar tiden med att försöka utröna vad hennes kunder tänker och känner. Det visar sig att de flesta är ensamma och saknar se - med någon de älskar. En dag dyker konstnären Ralf upp och deras möte blir en vändpunkt för dem båda.

En gripande roman om kärlekens och sexualitetens väsen som ett instrument att förstå och utforska sig själv, som en fantastisk väg till ett sensuellt, känslomässigt och andligt uppvaknande.

Den här boken var riktig behaglig att läsa. Den var mycket allvarlig o tänkvärd. Tänkvärd pga hur man gör sina val i livet. Vad är rätt o vad är fel??? Är det det i betraktarens ögon o hur är det i ens egna?
Den här boken blev jag tipsad om o skulle aldrig ha läst den annars. När jag får sådana böcker i min hand så brukar jag bli glatt överraskad. Läser gärna fler av denna författare.

Nu läser jag "Postcard Killers" Av: Liza Marklund, James Patterson. Börja på den för säkert en månad sedan o har förlagt den. Men nu börjar jag om. Detta är en bok jag kanske inte tycker så mycket om, men känner nästan ett tvång att läsa den då det ofta är mycket skriverier o diskussioner runt hennes böcker.

Husan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar